Anita Lindblom

Anita Lindblom

Det känns faktiskt en aning otillräckligt att kalla Anita Lindblom för en av våra största schlagersångerskor genom tiderna. Hon var en ikon, oavsett form av artisteri. Hennes liv var som ett filmmanus.

Anita Lindblom föddes i Gävle men växte upp med sin mormor Edit i en enrummare i Uppsala och Stockholm. Hon ägnade sig tidigt åt balett, medverkade i ett tiotal filmer som skådespelerska – bland andra Roy Anderssons debut “En kärlekshistoria” – och i olika revyer. Det var i Scalarevyn 1957 som hon slog igenom på ett smått sensationellt sätt, då hon som 20-åring sjöng “När den svenska flickan kysser, kysser hon med öppen mun”. Många tappade hakan. Fick man verkligen sjunga så? Och hon som var så ung och allt? Sången stoppades under en tid från att spelas i radio.

Anita Lindblom var frispråkig, hade integritet. Hon jobbade sig upp från knappa omständigheter till att äga scener och tv-rutor med primadonnans glittriga karisma och självklarhet. Det sensuella djupet i hennes säregna röst och det artikulerade sättet som hon fraserade och sjöng texterna på fulländade bilden. Anita Lindblom var en artist av internationellt snitt. Karriären sträckte sig ut i Norden och till Västtyskland. Här hemma hade hon sammanlagt 27 låtar på Svensktoppen under 1960- och 1970-talen, inte minst den odödliga “Sånt är livet”.

Äktenskapet 1966-1970 med boxaren Bosse Högberg – ett tag Europamästare i lätt mellanvikt – levdes ut i kamerablixtarnas sken och rubriksattes med rikliga mängder svärta. Knockoutkungen och schlagerdrottningen. Anita i vit minkpäls vid ringside medan Bosse, eller “killern” som det hände att Anita kallade honom, gav sig på motståndarna. Ett par med magnetisk dragningskraft. Medierna älskade det.

Av liknande skattemässiga skäl som senare jagade Ingmar Bergman ut ur landet flyttade Anita Lindblom 1969 till Paris. Hon blev sedan kvar i Frankrike, fram till sin död på rivieran i september 2020.

I början av 1980-talet planerade Anita Lindblom för en fortsatt karriär i USA, men en olycklig flytt av hennes bohag kullkastade det. En betydande mängd föremål som var värdefulla i sig men också symboliserade en livsresa förstördes i hanteringen. Trots att Anita Lindblom ägnade mycket kraft åt att få rätt gentemot flyttfirman klarades saken aldrig upp. I 35 år stod möblemanget magasinerat i ett förråd utanför Cannes, orört. Både det som klarat sig och gått förlorat.

Genom Anita Lindbloms son Jörgen Lindblom Andersén har Crafoord Stockholm nu den stora äran att auktionera ut valda delar av det intakta möblemanget i ett bohag lika omtalat, omstritt och unikt som Anita själv.

Auktionen omfattar över 100 utrop. Många med högst personliga kopplingar till Anita Lindbloms rika artistliv. Bland föremålen märks till exempel en byst i patinerat brons föreställande Anita Lindblom signerad vännen Gudmar Olovson, en mycket ovanlig guldskiva för “Sånt är livet”, originalband med nya mixar av “You can have him” (den engelska versionen av “Sånt är livet”) och medföljande brev av producenten Michael B. Tretow, kläderna från Anita Lindbloms sista scenframträdande och andra tillfällen, Radio Nords hedersskepp i brons från 1961 och ett flertal andra priser, samt dessutom privata föremål som grafik av Pablo Picasso och ett 1700-talsporträtt från kretsen kring Anton Raphael Mengs.